tiistai 27. huhtikuuta 2010















Ennen oli ennen ja nyt on nyt,
on tukka päästä lähteny(Juice)

Ennen kiillotimme kaljumme ja lähdimme myyntikeikalle. Postitimme, ilmoittelimme, julkaisimme, mesusimme ja kävimme messuilla. Tänä päivänä emme ole enää sidottuja messuihin emmekä painotaloihin niiden vahapintaisine 4-värijulisteineen, joista painotalot repivät enemmän myyntiä kuin me A4:n prujujen maksajat. 
Tänä päivänä yrittäjä hoidattaa kaljunsa googlettamalla "Hiusten lähtö". Ennen kaupparatsut kulkivat savuavalla yli-ikäisellä Mersullaan parturista parturiin ja kampaamosta kampaamoon vanhalle viinalle haisten myyden maailman parhaita kaljuuntumisen estotököttejä. 

Nyt piirimyyjät ovat kuolleet haimatulehdukseen ja liikkeet sekä heidän asiakkaansa rekisteröityvät kemikaaleja myyvien nettiliikkeiden asiakkaiksi ja tilaavat tarvitsemansa tökötit Visaa vinguttaen sieltä.  

Markkinointi itsessään on edelleen markkinointia. Muutos on tapahtunut siinä, että meistä lähes jokainen on kykenevä tietoverkkojen kautta olemaan "läsnä" lähestulkoon kaikkialla. Emme ole enää paikkakuntiin, valtioihin emmekä edes aikavyöhykkeisiin sidottuja. 

Avainsana on segmentointi. Yhä edelleen meidän on turha kuvitella, että printtimedia esimerkiksi on kadonnut tai katoaa totaalisesti. Sen rinnalla ja rinnanmitan ohikin pyrkii verkossa toimiva markkinointiviestintä. 

Twitterit visertävät, Facebookin kautta segmentointi toimii tietyille ryhmille. Google maailman suurimpana matkatoimistona toimii ihmisten matkustuspäätösten kapteenina; hakusanamarkkinointi googlen kautta ohjaa meitä tietyille sivuille. Segmentointi pelittää meidän intressien virran mukaan. Ongelmana ja haasteena on vanhan hyvän SOSTACIN analyyttinen osaaminen. Kilpailun kovuus, sosiaalisen median vuorovaikutuksellisuus tekee markkinointisuunnittelun erittäin haasteelliseksi. 

Internet-markkinoinnin aikana seurantatyökalujen kautta tapahtuva analysointi on huomattavasti helpompaa kuin "vanhaan aikaan". Näin markkinoinnin ROI:n seuranta on spesifikoitunutta, ennen esitteet lensivät tuuleen ja roskiin. Nyt esim. Google analyticsin avulla voidaan seurata yrityksen myyntisivuilla kävijöitä hyvinkin analyyttisesti. 

PS: Jos jollakin kaljuunuttaa häiritsevästi, niin apu on lähempänä kuin arvaatkaan, Viviscal Oringinalista luvataan lohdutusta.


Lauri


5 kommenttia:

  1. Hei
    Taas olet mahtavan kuvan tunturin huipusta löytänyt. Ilmastonmuutos vie puurajaa alaspäin ja ajatuksia ylöspäin. Laihdutus ja karvojen kaipuu, se on bisnesten bisnes. Uutuustuote : Retroretki "Vanhalle viinalle haisevaan messuaamujen ankeuteen"
    Hannu

    VastaaPoista
  2. Oletkohan itse joskus ollut laukkumulkkuna, kun tunnet tuon todellisuuden niin hyvin? Artikkelin hienoin oivallus lienee: "Markkinointi itsessään on edelleen markkinointia."

    VastaaPoista
  3. En helvetissä ole ollut kun metsässä ja tuntureilla. Tunnen kyllä ko. alan heepoja enkä valitettavasti ole kovin otettu "pölyimurikauppiaiden" metodeista enkä henkisen huoraamisen sielukkuudesta...Kiitos kommentista.

    VastaaPoista
  4. No jos totta puhutaan niin mähän olen yksi noista nykyajan "pölyimurikauppiaista", nykyajan matkasaarnaaja.

    VastaaPoista
  5. Mielestäni toimit kyllä huomattavan paljon enemmän lisäarvoa tuottavalla alalla, vieläpä asiakaslähtöisesti. En kyllä rinnastaisi; matkasaarnaaja kyllä mutta positiivisessä ei ns."tyrkyttävässä" mielessä kuten ne ns "klassiset vanhan liiton matkasaarnaajat".
    Lauri

    VastaaPoista